刻章的啓蒙與工具My Tools of Carving Rubber Stamps.

刻刻界我第一個認識的老師是:津久井智子,是我第一本刻刻書也是唯一一本,她後來還出過兩三本的樣子,感覺內容大同小異。
This is the first book of rubber stamp I bought. I adore her and regard her as my teacher - Tomoko Tsukui. 

看完書的當下立馬網購老師(默默自己拜她為師)的材料包,裡面有雕刻刀、清潔橡皮擦、一個小的硬橡皮章跟大的白橡皮章跟兩個Artnic印泥,是不是很好康的材料包,但多少錢我已忘了...畢竟那是5年前的事。(默
After I read this book, I bought the material pack instantly. In this material pack, there are a carving tool, an eraser, one small rubber stamp and one bigger rubber stamp and two Artnic ink pads. I can't remember the price because I bought it 5 years ago.

不過這途中我也隔了近四年才開始又刻章,原因是因為當初橡皮買的地方不多,且單片都好貴....窮學生實在沒啥錢購買。現在資源好多,網路好多人分享,台灣刻刻界也很多達人,滿多都有教學文,也有很多印泥資訊。
I had not carved any rubber stamps for almost 4 years. The reason is, in that time, there weren't much place to buy rubber stamps and each piece was expensive. Nowadays there are lots of resourses, and you can find many carving tutorial on internet. 

這裡我就不跟達人們對打,只想分享個人刻刻樂心得,對我來說刻刻樂的重點不是刻的多好,而是創作!起初剛學的時候都copy津久井的圖案,白白的一個空白橡皮,怎樣可以想到刻哪些圖,就覺得好厲害。另外就是搭配組合的奧妙,老師很多疊層阿,圖案搭配都很有氣氛,收到卡片或禮物感覺會倍感窩心。
For me, it's not a match to compete the skill of carving rubber stamps, it's design! At the beginning, I copied the pictures from Tomoko Tsukui. How can she know what she want to carve on the white rubber stamps?   That's amazing! She's good at overlapping color and patterning the cards with her drawing. 



所以囉,我的工具裡必備一本筆記本,沒事就畫畫圖,想刻的時候可以在裡面挖寶。
Therefore, there must be a sketch book in my implements.




▼筆記本裡面隨時有插圖,出門在外沒有帶怎辦,趕快拿起手機,用繪畫app迅速記錄回家再補畫。If I forget to bring my sketch book, I will use drawing app in my iPod touch and drawing the fine one when I back home.





▼刻刻樂必備工具,美工刀、雕刻刀(丸刀、角刀)、筆刀、小鑷子、刷子,還有一本筆記本。My tools: art knife, chamfer tools, sharp tweezers, brush and sketch book.


大角刀是老師材料包贈送,滿好用的,這是我目前最愛用的一支,雕刻小部份跟細微我才會用小角刀,丸刀我倒很少用,一來是我不太順手,二來是除了挖空以外我不知道還能用在哪?鑷子是我處理極細線條部分,可以用鑷子夾起來以免刀片傷到表面,刷子其實是我塗壓克力的毛刷XD,但是同時也可以處理凹槽裡的屑屑,以防蓋印台時沾到。
The big art knife is from the material pack that one I mentioned before, and it's my favorite so far. I will use the small one when I carve tiny part, besides I will use the sharp tweezers to take the hairline part off. The brush was using for Acrylic, but I use it to cleaning the waste now.


刻橡皮章一點都不難,難的是創意!!我沒有很在意刻的完不完美,畢竟我不是電腦,多少保留手感才有手工的意義,(刻壞的時候我都這樣安慰自己)。讓我們一起為創意而雕刻,快拿起你的紙跟筆,大肆地揮毫!
It is not hard to carving a rubber stamp, the most difficult part is design. Sometimes my rubber stamps weren't pretty fine and beauty. Although I'm not a computer, reserve the defects and make it more handmade sense. Let's take your pen and notebook and draw something!

▼沒想到試管架跟試管實在好適合收納雕刻刀等工具!!!Test tube rack and test tube are the best stuff to storage my implements.








No comments:

Post a Comment